Saturday, December 14, 2013

contoh mencipta resume

Ada sesetengah orang yang masih belum tahu cara nak create resume..disini aku nak kongsikan contoh resume.. anda semua jika berminat boleh aja copy ya...Kalau asa ada yang nak ditambah2 ok ja...




MOHAMMAD NAJMI BIN HASIF
NO 48.A
KAMPUNG TEMONYONG,
MUKIM KEDAWANG,
07000 LANGKAWI,
KEDAH DARUL AMAN.

H/P                    : 013-XXXXXXX

MAKLUMAT DIRI
Tarikh Lahir      : 09 Jun 1991
Jantina               : lelaki
Umur                 : 22 Tahun
Status                : Bujang
Bangsa/Agama : Melayu/Islam
Tahap Kesihatan: Baik
Personaliti        : Bertanggungjawab, Jujur, Amanah, dan Berkeyakinan

TUJUAN :           Untuk Mendapatkan Peluang Temuduga Dan Mendapat Peluang Pekerjaan.



LATAR BELAKANG PENDIDIKAN

 2009 – 2010         :SEK.MEN.KEB TUNKU PUTRA
                              Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia (STPM)
2007 – 2008       : SEK.MEN.KEB KEDAWANG
                            Sijil Pelajaran Malaysia ( SPM )
2004 – 2006       : SEK.MEN.KEB.KEDAWANG
                            Penilaian Menengah Rendah ( PMR )
1998 – 2003       : SEK.KEB.TEMONYONG
                           Ujian Penilaian Sekolah Rendah ( UPSR)

PENGUASAAN BAHASA

BAHASA
PERTUTURAN
PENULISAN
PEMAHAMAN
B.MELAYU
BAIK
BAIK
BAIK
B.INGGERIS
SEDERHANA
SEDERHANA
SEDERHANA

PENGETAHUAN KOMPUTER

- TAMAT DENGAN SEMPURNANYA MENJALANI KURSUS –KURSUS TEKNOLOGI MAKLUMAT BERIKUT:
1. MICROSOFT EXCEL XP
2.MICROSOFT POWER POINT XP
3.MICROSOFT WORD XP


KURSUS YANG PERNAH DIIKUTI

TELAH MENGIKUTI KURSUS LITERASI KOMPUTER DI JNT SMART COMPUTER.
*TELAH MENGHADIRI PROGRAM SEMINAR KERJAYA SEMASA DI  AUDITORIUM LADA ANJURAN   
  UNIVERSITI UTARA MALAYSIA.
*TELAH MENYERTAI KURSUS BINA NEGARA(ASAS) DI PUSAT LATIHAN PANORAMA DI LANGKAWI.
*TELAH MENYERTAI KURSUS PERSEDIAAN BENCANA DAN PERTOLONGAN CEMAS DALAM MASYARAKAT

PENGALAMAN BEKERJA


TEMPAT BEKERJA

JENIS PEKERJAAN

TAHUN BERKIDMAT

SEBAB BERHENTI

STESEN MINYAK BUROQOIL TEMONYONG,
LANGKAWI

JURUJUAL (CASHIER)

JAN 2011 – SEPT 2011
(9 BULAN)

~MENDAPAT PELUANG PEKERJAAN DALAM BIDANG YANG BARU.


ASEANIA RESORT & SPA LANGKAWI ISLAND

KERANI SUMBER MANUSIA
( HUMAN RESOURCES CLERK )

SEPT 2011~
SEPT 2013

~INGIN MENAMBAH LAGI PENGETAHUAN BIDANG PENGKERANIAN SECARA LEBIH MELUAS.


Tugas dan Tanggungjawab...

NAMA SYARIKAT : ASEANIA RESORT & SPA LANGKAWI
JAWATAN             : HUMAN RESOURCES CLERK

1)Merekod borang cuti pekerja yang dihantar ke HR.
a)    Merekod cuti pekerja yang dipohon ke dalam fail yang disediakan.
b)     Merekod tarikh Medical Chit (MC) pekerja ke dalam fail yang disediakan.
c)      Merekod borang lebih masa ( overtime ) yang diambil oleh pekerja untuk pulang  awal dari masa bekerja.

2)Mengemaskini rekod bilangan  cuti tahunan  staf.

3)Menyediakan surat-Menyurat...
a)     Membantu pengurus  HR menyediakan surat menyurat kepada pekerja seperti surat amaran,surat kenaikan service charge (point),surat peminjaman wang syarikat dan lain-lain.

b)     Menyediakan surat penerimaan pemohonan kepada mana-mana pusat yang ingin menghantar pelajarnya untuk menjalani praktikal di hotel ini.

c)     Membuat sebarang memo yang diarahkan oleh pengurus HR untuk  pengetahuan staf dan ketua jabatan yang lain.

4)Menyemak segala dokumen-dokumen berkaitan dengan gaji pekerja.
          a)  Mengira punch card setiap pekerja untuk memastikan pekerja bekerja  cukup jam   
               pada tiap-tiap bulan.

          b)   Menyemak dan mengira semula  Overtime Claim setiap jabatan sebelum  
                dihantar ke jabatan akaun. 

          c)   Menyemak dan mengira bagi  rekod bilangan  kehadiran semua pekerja
                sebelum dihantar ke akaun bagi pengiraan gaji setiap bulan.

5) Menghantar segala dokumen seperti memo ke setiap jabatan apabila diperlukan.

Menyusun segala surat dan dokumen untuk jabatan HR mengikut fail yang telah  ditetapkan.
7)Membantu mendaftar pekerja yang baru masuk bekerja.
a)     Menyediakan borang-borang untuk diisi bagi pekerja yang baru mendaftar diri ke hotel.

b)     Merekod dan menyimpan segala rekod-rekod  peribadi pekerja yang baru masuk ke dalam fail peribadi staf tersebut.

c)     Membantu memberikan  sedikit sebanyak penerangan tentang system bekerja dan peraturan tatatertib pekerja setiap kali pekerja baru masuk.

d)     Menyediakan segala keperluan seperti tanda nama,uniform,kunci kuarters (jika diperlukan ) dan sebagainya kepada pekerja yang baru masuk.

 8)Menghantar segala surat menyurat melalui perkhidmatan penghantaran pos (ABX Express) atau faksimili apabila diarahkan  oleh pengurus HR.

LAIN-LAIN KETERANGAN
MEMPUNYAI PENGETAHUAN DALAM BIDANG PENGKERANIAN HAMPIR 2 TAHUN.
-       BERKEBOLEHAN DALAM MENGENDALIKAN KOMPUTER.
-       MEMPUNYAI LESEN MEMANDU KELAS B2.
-       BOLEH BEKERJA SECARA BERSENDIRIAN ATAU BERKUMPULAN.
-       BERSEDIA MEMPELAJARI PENGETAHUAN BARU
-       MUDAH MEMPELAJARI SESUATU YANG BARU.


RUJUKAN                                                                   

SAIFUL BIN SAIDIN,
JAWATAN   :   HR MANAGER,
TEMPAT      :   ASEANIA RESORT & SPA LANGKAWI
NO.TELEFON: 04-955xxx

No comments:

Post a Comment